luni, 16 iulie 2012

Atelier de vacanta - A fi tu insuti

Atelier de vacanta "A fi tu însuţi", cu psihologul Maria Georgescu

Album foto A fi tu insuti I





Psihologia este ştiinţa sufletului şi cuvântul psihologie vine din cuvântul grec psyche, suflet şi logos, discurs .
Funcţiile psihologului sunt multiple. În mod tradiţional el participă la diagnostic (teste, convorbiri) şi la dezvoltarea persoanei (psihoterapie, sfaturi, sprijin).
Misiunile psihologilor şcolari vizează prevenirea dificultăţilor şcolare, elaborarea şi aplicarea proiectului pedagogic al şcolii, concepţia, punerea în aplicare şi evaluarea măsurilor de ajutor individuale sau colective în beneficiul elevilor în dificultate, integrarea tinerilor cu dizabilităţi..

Mai jos avem postat un articol al unui psiholog şcolar.


STIMA DE SINE ȘI SUCCESUL PERSONAL

PROFESOR PSIHOLOG GEORGESCU MARIA - ȘCOALA CU CLASELE I-VIII NR. 5 RÂMNICU VÂLCEA

Stima de sine este abilitatea de a te simţi şi de a gândi în mod pozitiv despre tine. O stimă de sine pozitivă, realistă dezvoltă capacitatea de a lua decizii responsabile şi abilitatea de a face faţă presiunii grupului. Imaginea de sine se dezvoltă pe parcursul vieţii din experienţele pe care le are copilul şi din acţiunile pe care le realizează şi la care participă. Experienţele din timpul copilăriei au un rol esenţial în dezvoltarea imaginii de sine. Astfel, succesele şi eşecurile din copilărie precum şi modalităţile de reacţie a copilului la acestea definesc imaginea pe care o are copilul despre el. Atitudinile părinţilor, profesorilor, ale colegilor sau prietenilor contribuie la crearea imaginii de sine a copilului.

Copiii cu o stimă de sine pozitivă …
  • îşi asumă responsabilităţi (“Pot să fac acest lucru.”);
  • se comportă independent (“Mă descurc singur.”);
  • sunt mândri de realizările lor (“Sunt mândru pentru că …”, “Sunt important.”);
  • realizează fără probleme sarcini noi (“Sunt convins că pot să fac acest lucru.”);
  • îşi exprimă atât emoţiile pozitive cât şi pe cele negative (“Îmi place de mine aşa cum sunt.”, “Sunt supărat când vorbeşti aşa cu mine.”);
  • oferă ajutor şi sprijin celorlalţi colegi (“Am nevoie de ajutorul tău.”).

Experienţele care dezvoltă o imagine de sine sănătoasă:
  • este încurajat, lăudat;
  • este ascultat;
  • i se vorbeşte cu respect;
  • i se acordă atenţie şi este îmbrăţişat;
  • are performanţe bune în activităţile extraşcolare (sport, desen, pictură, teatru) sau şcoală are prieteni de încredere.

Copiii cu o stimă de sine scăzută …
  • sunt nemulţumiţi de felul lor de a fi ( “Nu sunt bun de nimic.”, “Nu sunt în stare să fac asta.”, “Nu am nici o calitate.”);
  • evită să realizeze sau să se implice în sarcini noi (“Nu voi fi în stare să iau examenul.”);
  • se simt neiubiţi şi nevaloroşi (“Sunt antipatic.”. “Nu mă place nimeni.”, “Sunt plictisitor.” );
  • îi blamează pe ceilalţi pentru nerealizările lor (“Adultul a fost nedrept cu mine.”);
  • pretind că sunt indiferenţi emoţional (“Nu mă interesează că am luat nota 4 la ….”);
  • nu pot tolera un nivel mediu de frustrare (“Nu ştiu cum să rezolv problema.”, “Nu pot să învăţ.”);
  • sunt uşor influenţabili (“Prietenii mei cred că este bine să fumezi.”);
  • nu îşi asumă responsabilităţi, este prea “cuminte”;
  • pare rebel, nepăsător.

Experienţele care formează o imagine de sine scăzută:
  • este des criticat (“Dacă cineva mă critică, înseamnă că sunt prost şi ridicol.”);
  • i se vorbeşte pe un ton ridicat (se ţipă);
  • este ignorat, ridiculizat (“Nu trebuie să faci greşeli.”);
  • ceilalţi (părinţi, adulţi) aşteaptă să fie întotdeauna “perfect” (“Trebuie să fiu competent, să am note mari pentru ca părinţii mei să mă iubească.”);
  • are eşecuri în activităţile extraşcolare sau şcolare ( “Dacă prietenii sau colegii mei nu mă plac nu am nicio valoare.”);
  • comparaţii frecvente între fraţi;
  • standarde exagerate ale părinţilor privind performanţele sale şcolare.

Dezvoltarea încrederii în sine a copilului este baza oricărui proces de învăţare şi mai ales a învăţării de comportamente. Cum puteţi face acest lucru :
  • prin focalizarea pe aspectele pozitive ale copilului. «Bravo! Ai reuşit»;
  • prin atenţia acordată progreselor făcute de copil şi a aspectelor pozitive ale situaţiei. “Apreciez modul în care ai rezolvat …”;
  • prin acceptarea diferenţelor individuale – fiecare copil învaţă diferit un comportament şi reacţionează diferit într-o situaţie. “Mă bucur când tu …”;
  • prin încrederea zilnică pe care i-o acordaţi;
  • prin aşteptări realiste faţă de copil, aşteptări adaptate nevoilor şi potenţialului lui de dezvoltare. “Sunt mândru/ă când …”;
  • prin evitarea comparaţiilor şi a competiţiei dintre copii. “Pentru mine eşti special!”.


Bibliografie: Lect. Univ. Drd. Coman Petruţa - Autocunoaştere şi dezvoltare personală



duminică, 15 iulie 2012

Atelier de vacanta - Oameni de cultura valceni

Atelier de vacanta -  "Oameni de cultura valceni"
Album foto

Paul Stănişor, despre Atelierul de  vacanţă


Un simplu titlu ar însemna, pentru mulți, ceva banal si lipsit de interes. Dacă stăm și gândim  (mai pe îndelete), realizăm că înseamnă ceva profund, ceva care se leagă de educație, de formare spirituală, de copiii noștri, care doresc să pătrundă cât mai mult în lumea cărții, a cunoașterii, a ispitei de a ști cine sunt, ce sunt. Care este misterul despre lume și viață și, în primul rând, de a se cunoaște pe ei înșiși.

Am avut fericita ocazie să fiu invitat, împreună cu trei dintre colegii mei de la Societatea Culturală “Anton  Pann” din municipiul Râmnicu- Vâlcea - Gheorghe Poșircă,  Zenovia  Zamfir și Ion Constantin  Cotulbea, să participăm la unul din atelierele de vacanță, desfășurat în cadrul Bibliotecii Județene “Antim Ivireanul” Secția “Sala de lectură”, pentru a discuta și a ne întreține cu tinerii elevi de la diferite școli din municipiul Râmnicu-Vâlcea, despre poezie, proză, arte plastic și, de ce nu, filosofie.

Vreau să spun că văzând acel grup de tineri învățăcei cu ochii luminoși și plini de dorința de a afla cât mai multe și cât mai mult despre arta creației (sculptură în lemn), m-a cuprins un puternic sentiment de nostalgie. M-am revăzut în perioada copilăriei, când, elev fiind la cursurile școlare, ieșeam în curtea școlii și, în timp ce unii dintre noi modelam din lut diferite forme, alții recitau poezii din poeții pătimirii și nemuririi noastre. Așa erau vremurile de atunci, cu mai puține posibilități, dar cu dorința dascălilor, bibliotecarilor și oamenilor de bine, care doreau să ne învețe ceea ce moșteniseră și ei din generație în generație. Doreau să ne insufle dorința de a nu ne pierde tradițiile, identitatea, de a ști ce este cu noi pe acest pământ, de unde venim și care ne sunt rădăcinile.

Acum, grație acestui monument de cultură pe care îl regăsim în Biblioteca Județeană „Antim Ivireanul” din municipiul Râmnicu Vâlcea, unde tineri și adulți au acces la tot felul de informație (de bun-Simț) și unde au o varietate de oportunități prin care se pot implica în tot felul de activități, este mult mai ușor să te luminezi, să descoperi, să afli etc., mai ales că există liberul acces la infomare, exprimare etc.
Vreau să cred că a dispărut acea sintagmă: “
Eu am voie să știu, tu nu ai voie să ști”.

Am admirat și îi admir pe acei tineri pentru dorința lor de a afla taine din arta sclupturii, a creației plastice, poetice, filosofice și nu numai, dar m-a uimit faptul că, fără să fie siliți de cineva, și-au rupt o lună de zile din mult-așteptata vacanță de vară, au renunțat la alte preocupări, pentru a frecventa atelierul de vacanță.
Această stare de fapt îmi spune că valorile omenești se pierd, findcă așa stă în firea lucrurilor, dar îmi mai arată că apar alte valori, cu dorința de a ști, de a învăța, de a prelua de la cei de dinainte și a dezvolta (a șlefui) ceea ce au preluat de la mentorii lor.
De fapt, aşa a fost, este şi va fi lumea, într-o continuă schimbare şi ce îmi doresc foarte mult este ca această schimbare, care va fi adusă de generaţiile viitoare, să fie constructivă şi spre progres, nu spre regres.
Ori, ce am ascultat şi am văzut la tineri în aceste ateliere de vacanţă (fiindcă nu particip pentru prima dată la astfel de acţiuni culturale)  mă face să cred că suntem pe un drum bun şi că s-ar părea că ne vom găsi calea ca popor (vorba lui Confucius), iar noi – cei care aşteptăm odihna războinicului – o să ne simţim împliniţi.

Să nu uităm, totuşi, un lucru: fără toleranţă, transparenţă, iubire de aproape, dorinţă de mai bine, ceea ce înseamnă ”Nimic fără Dumnezeu”, s-ar ajunge la haos. Dumnezeu a făcut lumea o singură dată, deci un unicat.

Râmnicu-Vâlcea,
29 iulie 2012
Paul Stănişor,
sculptor, poet şi eseist

Atelier de vacanta "Maini indemanatice"

Atelier de vacanta - muzeograf Constantin Țanea. Album foto.

Atelier de vacanta - mester popular Elena Milescu. Album foto

În cadrul atelierului "Mâini îndemânatice", copiii au învăţat multe lucruri utile şi plăcute, începând de la modalitatile in care aflăm vârsta copacilor, până la sculele folosite în prelucrarea lemnului (ferăstrău, rindea etc ), la felul în care se sculptează un obiect (lingură de lemn), cum se pictează un portret, cum să facă diferite obiecte cu flori aplicate, mărţişoare, colaje etc.
Copiii au fost extrem de interesaţi şi ne-au marturisit că aşteaptă cu nerăbdare atelierul de anul viitor.
Expoziţiile organizate în Sala de lectură şi la Muzeul Casa Simian, alcătuite din lucrurile făcute de mâinile copiilor participanţi la atelier, ne-au umplut de bucurie pe toţi cei implicaţi.







Atelier de vacanta "Şcoala de vară, o lună din viaţa mea"

Biblioteca, prin acţiunile pe care le întreprinde, îşi doreşte să fie alături de ceilalţi factori educaţionali, contribuind la dezvoltarea personală a copiilor şi ajutându-i să se integreze în societate.


Pe intreaga perioada a lunii iulie a.c., Sala de Lectura si sectia "Imprumut pentru adulti" ale BJ Valcea deruleaza Atelierul de vacanţă "Şcoala de vară, o lună din viaţa mea".


Copiii înscriși la activitățile organizate și-au petrecut primele zile alături de prof. Violeta Scrociob, de la care au învăţat cate ceva din tainele picturii şi ale desenului si au fost fericiţi să înveţe să facă un portret -   Album foto.

Scopul principal al acestui proiect constă în implicarea copiilor în activităţi de educaţie non-formală, care să pună în valoare talentele, preocupările extraşcolare şi sa dezvolte competenţele acestora, în domenii cât mai diverse şi interesante.


Proiectul vizează, totodata, formarea unei atitudini pozitive a tinerilor faţă de tipărituri, orientarea spre literatură, precum şi realizarea unor noi forme de colaborare între bibliotecă şi ei.

Obiectivele proiectului:
  - Dezvoltarea capacităţilor creative, acumularea de noi informaţii, stimularea comunicării şi apropierea de colecţiile şi serviciile bibliotecii, de cunoastere.
- Crearea de condiţii optime implicării copiilor în activităţi diverse de educaţie non-formală, prin creşterea capacităţii personale a acestora.
- Furnizarea şi dezvoltarea de competenţe şi abilităţi necesare dezvoltării personale utile în viaţa socială şi nu numai, prin participarea tinerilor la programul propus (întâlniri formative, ateliere de creaţie, activităţi libere în natură).
- Cultivarea, în rândul copiilor, a valorilor morale şi sociale.

Temele proiectului:
- "A fi tu însuţi": autocunoaştere, aptitudini personale, cum fac faţă provocărilor - colaborator psiholog Maria Georgescu.
- "Fericirea se naşte din sănătate": reguli de comportare în societate, rolul mişcării în menţinerea sănătăţii, ţinuta noastră, o ţinută civilizată - cu implicarea bibliotecarelor.
- "Mâini îndemânatice": pictură (portret), sculptură în lemn, aranjamente cu aplicaţii florale, colaje, mărţişoare şi felicitări  - colaboratori:  artist plastic Violeta Scrociob; meşter popular Elena Milescu; prof. Oana Elena Stan; muzeograf  Constantin Ţanea; meşter popular Vasile Ene.
- "Cartea - prietenul omului": istoria Vâlcii, muzee, monumente, arta lecturii, recital poetic, educaţie în spirit patriotic - cunoaşterea simbolurilor naţionale, călătorie în lumea ştiinţei şi a tehnicii - colaboratori: muzeograf Tiberiu Aniniş; ing. Ion Constantin Cotulbea; artist plastic Paul Stănişor; poetul Gigi Poşircă; alte personalităţi vâlcene  şi  bibliotecari.